7 Voedingsmiddelen om een verstoorde maag te verlichten

Wat te eten als u een verstoorde maag heeft

Een verstoorde maag, vooral wanneer het je van streek maakt, verdubbelde de pijn. Voeg daar nog eens krampen, misselijkheid, een opgeblazen buik of diarree aan toe en het wordt bijna onmogelijk om de dagelijkse taken aan te pakken. Hoewel het een goed idee is om uw dieet eenvoudig te houden tijdens deze periodes (denk aan heldere bouillon en zoutkrakers), kan bepaald voedsel daadwerkelijk helpen om de maag te kalmeren. U kunt ook deze eenvoudige recepten maken die een maagklachten helpen verzachten.

Voedsel voor verstoorde maag: Bananen

Er is een reden waarom bananen een aanbevolen energiebooster blijven voor marathonlopers: Bananen zijn licht verteerbaar en zullen je maag over het algemeen niet van streek maken. (Marathon of niet, hier is de reden waarom je een banaan moet eten voor je volgende training). Bovendien helpen bananen bij een verstoorde maag omdat ze pectine bevatten, wat helpt om op een natuurlijke manier de stoelgang op gang te brengen.

Voedsel voor verstoorde maag: Papaja

Voeg nog een tropisch fruit toe aan de lijst van buikspenen. Het eten van papaja’s bevordert de spijsvertering, verlicht de indigestie en helpt bij verstopping. (Ontdek deze plantaardige, eiwitrijke voeding die ook gemakkelijk te verteren is). De magie zit in de enzymen papaïne en chymopapaïne, die helpen eiwitten af te breken en de maag te kalmeren door het bevorderen van een gezond zuur milieu. Als je geen verse papaja’s kunt vinden, overweeg dan papaja-extract tabletten.

Voedsel voor verstoorde maag: Witte rijst

Als je maag zich topsy-turvy voelt, is het een goed idee om je te houden aan slappe gerechten zoals witte rijst, toast of gekookte aardappelen. Naast het feit dat het geen extra stress geeft aan een reeds gevoelig spijsverteringssysteem, helpen deze maagverruimende voedingsmiddelen om diarree te verlichten door het absorberen van vloeistoffen en het toevoegen van bulk aan je ontlasting. (Als je je echter weer beter voelt, moet je kiezen voor volkorenvoedsel zoals bruine rijst en quinoa, omdat deze meer vezels, antioxidanten en andere voedingsstoffen bevatten).

Voedsel voor verstoorde maag: Gember

Onderzoek heeft aangetoond dat gember helpt bij misselijkheid en algehele spijsvertering. Deskundigen bevelen zelfs gember aan voor wat te eten na de buikgriep of voedselvergiftiging. Je kunt kiezen voor gemberthee of gemberthee of gemberpoeder, of je kunt zelfs kauwen op een vers stuk gember of gembersnoep om een verstoorde maag te verzachten. (Deze gember perensmoothie is ook een smakelijk idee als je wat zoetigheid wilt om de sterke gember smaak tegen te gaan).

 

Voedsel voor verstoorde maag: Appelmoes

Net als bananen zijn appels een goede bron van pectine, wat helpt om de symptomen van diarree te verminderen. Als u te maken heeft met een verstoorde maag, slaat u gesneden appels over ten gunste van appelmoes, omdat de gekookte appels veel gemakkelijker te verteren zullen zijn. Kaneel bevordert ook een goede spijsvertering, dus strooi een beetje op de top voor nog meer maag-kalmerende voordelen.

 

Voedsel voor verstoorde maag: Kruidenthee

Naast de verzachtende effecten van een warm kopje thee (zie: 5 Redenen om meer thee te drinken), zijn zowel pepermunt als kamille bekend om hun hulp bij buikpijn. Naast het verlichten van de symptomen die geassocieerd worden met IBS, is ook aangetoond dat pepermunt helpt bij het verzachten van keelpijn en maagklachten. En kamille kan een maagklachten verlichten omdat het al lang wordt aangeprezen om zijn ontspannende werking en zijn vermogen om stress en spanning in het lichaam te verlichten.

Voedsel voor verstoorde maag: Yoghurt

De meeste zuivel kan moeilijk te verteren zijn, maar een portie yoghurt kan het tegenovergestelde effect hebben. De sleutel is om ervoor te zorgen dat je een yoghurt kiest die het etiket “actieve culturen” draagt. Deze culturen zullen het aantal goede bacteriën in je darmen verhogen voor een gezonde maag, wat de spijsvertering ten goede komt en het ongemakkelijke gevoel van een opgeblazen gevoel vermindert. Kies bij voorkeur voor biologische yoghurt.