12 Voordelen van hardlopen die u gezonder (en gelukkiger) maken

Lopen is goed voor je hart

Rennen is de koning van de cardio. Zelfs vijf tot 10 minuten per dag hardlopen met lage snelheden (hoe klinkt een mooie 12 minuten durende mijl voor u?) gaat gepaard met een drastisch verminderd risico om te sterven aan hart- en vaatziekten, zo blijkt uit een baanbrekende studie in het Journal of the American College of Cardiology. Vergeleken met nooit-lopers, hebben regelmatige lopers de helft van de kans om te sterven aan hart-en vaatziekten. Elke keer dat u loopt, verlaagt u uw hartslag in rust, zodat uw hart niet zo hard hoeft te werken, zegt inspanningsfysioloog Greg Justice, oprichter van AYC Health & Fitness in Kansas City.

Runner’s High is echt

Als je loopt, pompen je hersenen twee krachtige feel-good chemicaliën, endorfines en endocannabinoïden, verklaart Justice. Dat laatste klinkt veel als cannabis, toch? Dat is niet voor niets. Chemisch gezien zijn de endocannabinoïden die je lichaam produceert tijdens een run niet zo heel erg verschillend van de stemmingsveranderende chemische stof THC, die marihuana’s stemming verandert. De meest bestudeerde endocannabinoïde, anandamide genaamd, werd ontdekt toen wetenschappers probeerden uit te vinden hoe pot mensen oplichtte.

Lopen versterkt uw gewrichten

Een studie van Geneeskunde & Wetenschap in Sport & Oefening van bijna 100.000 lopers en wandelaars heeft uitgewezen dat, nee, hardlopen niet het risico van artrose verhoogt, zelfs niet bij mensen die regelmatig 26,2 mijl afleggen. In feite, de studie toonde lopers waren de helft van de kans om te lijden aan knie artrose in vergelijking met wandelaars. Verrast? Elke keer als u de stoep slaat, benadrukt u uw beenderen en kraakbeen, net als uw spieren, waardoor ze terug te springen sterker, verklaart Janet Hamilton, C.S.C.S., een oefening fysioloog met Running Strong in Atlanta. Oefeningen met weinig impact, zoals lopen, spinnen of zwemmen, hebben niet dezelfde voordelen van het lopen met botten.

Lopende fakkels Serieuze calorieën

Lopen vereist veel brandstof (ook wel calorieën genoemd). In feite, zal de gemiddelde 150 pondpersoon ongeveer 12.2 calorieà “n per minuut verbranden die een 10 minieme mijl in werking stellen, zegt Hamilton. Niet te armoedig, eh? En dat is het lichaamsvoordeel van het lopen op vlak terrein. Ga naar buiten waar de wind en heuvels uw inspanning opvoeren en u kunt verwachten om nog meer te verbranden.

Lopen is een training voor de moordenaar in het been

De grootste spieren van je lichaam zitten allemaal in je benen, en rennen is voordelig voor alle benen: je binnen- en buitendijen, je gluteus maximus, je quads, hamstrings, en kuiten, zegt Justitie. Het is als een dozijn been trainingen in één.

Lopend werkt je kern als een wow.

Het onderlichaam is niet het enige deel van je dat de voordelen van hardlopen voelt. Het is een kernsnijder, die niet alleen een uitdaging vormt voor je zespacks-rechthoekige buikspieren, maar ook voor de diepere kernspieren, waaronder je schuine kanten, erectorspinae en transversale buikspinis. Die diepe spieren spelen een belangrijke rol bij het stabiliseren van je wervelkolom, het overbrengen van kracht tussen je zwaaiende armen en benen en het zuigen van je darmen, zegt Justice.

U kunt het altijd inpassen in

Reist u voor uw werk? Geen deel uitmaken van een sportschool? Heeft u slechts 10 minuten om te trainen? Wat uw trainingsbeperkingen ook zijn, u kunt nog steeds rennen, legt Hamilton uit. “Dat is een extra voordeel voor drukke vrouwen die niet in staat lijken te zijn om andere trainingen of lessen aan te passen aan hun levensstijl”. En vergeet niet: De beste training is de training die je daadwerkelijk gaat doen.

Lopers zijn ontzagwekkend.

The running community is a strong one and the community benefits of running are often immeasurable. “I can’t think of a better place to find wellness-focused people than a running group,” says Debora Warner, founder and program director for Mile High Run Club, a running-only fitness studio in New York City. Whether you join a running club or a charity’s running team, or just take a look around during your first 10K, you’ll be amazed at all the support and good vibes you get.

Lopende graven als meditatie

“Veel hardlopers vinden dat de tijd alleen al hen in staat stelt om na te denken en problemen op te lossen,” zegt Hamilton. “Het nemen van een run-break van een stressvol project kan je helpen om terug te keren met een fris en inzichtelijk gevoel”. Een toenemende hoeveelheid onderzoek toont aan dat meditatie uw grijze stof kan stimuleren, de focus kan verbeteren en depressie en angst kan bestrijden.

Terwijl het lopen geen substituut voor de hulp van een opgeleide menselijke beroeps is, toonde een studie van het Dagboek van de Gezondheid en van de Geschiktheid van ACSM aan dat de fysieke activiteit als efficià “nt alternatief aan het behandelen van depressie dienst doet. Combineer uw mijlen met een pre- of post-workout meditatiezitting, en de voordelen zijn aanzienlijk, onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Translational Psychiatry gemeld.

Lopend kan uw geheugen verbeteren

Weet je niet meer wat je gisteren voor de lunch had, of waar je je favoriete paar nieuwe saldi na de Bootcampsessie van Barry vorige week hebt gezet? Kant omhoog en de weg op, want een rennen kan op korte en lange termijn direct van invloed zijn op je hersenen. Een studie van 2014 aan de Universiteit van Brits-Columbia onthulde dat regelmatige aërobe oefeningen – het soort dat je hartslag doet stijgen en je doet zweten, à la SoulCycle of hardlopen – de grootte van je hippocampus kan verhogen. En dat is een goede zaak: de hippocampus is het gebied van de hersenen dat betrokken is bij het verbale geheugen en het leren. (In feite kan de tijd op de loopband de symptomen van Alzheimer tegengaan.)

Je kunt het nu meteen doen.

“With running, there’s not much of a ‘learning curve’ like there might be for other fitness activities like group dance classes, Olympic lifting, CrossFit, or yoga,” Hamilton says. “Running’s also not as form-dependent as swimming, and because running is a such a natural motion, if you don’t overthink it, your reflexes will just kick in.” And away you go!

Er is niet veel voor nodig om de voordelen van hardlopen te plukken…

Je hoeft geen marathonloper te zijn om al die loopgerelateerde beloningen te krijgen. In plaats daarvan, volgens een meta-analyse gepubliceerd in de Mayo Clinic Proceedings, kan het lopen van slechts 50 minuten per week – het equivalent van een zes mijl lopen of twee 5Ks – het lichaam beschermen tegen het risico op een beroerte, artritis, diabetes, een hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en sommige kankers.