De beste wijnen voor uw taille

je bent een pro bij het controleren van etiketten in de supermarkt, maar als je in de slijterij een fles wijn gaat halen, zijn de voedingsfeiten nergens te vinden. Gelukkig kun je, gewapend met wat basiskennis, gemakkelijk uitzoeken welke wijnen de beste koopjes zijn voor je bikinilichaam en je palet. We spraken met wijnexpert Madeline Puckette, medeoprichtster van Wine Folly, die haar beste tips deelde voor het vinden van lekkere wijnen die je dieet niet zullen ontsporen.

 1. Controleer het ABV

Hoewel er geen werkelijke voedingsetiketten op flessen wijn staan, is er één indicator die u kunt gebruiken om de calorieën te benaderen: het alcohol-volumepercentage (ABV). ABV’s kunnen variëren van 9 procent voor wijnen met een laag alcoholpercentage tot 17 procent voor sommige droge wijnen. “Doel voor een ABV dat tussen de 9 tot 12 procent ligt, wat gelijk is aan 110 tot 140 calorieën per zes ogens pour,” zegt Puckette. De hoeveelheid alcohol in wijn heeft meer invloed op het aantal calorieën dan koolhydraten, aangezien alcohol zeven calorieën per gram heeft, terwijl koolhydraten (d.w.z. suikers) er vier hebben. Zo heeft een lagere-alcoholwijn minder calorieën dan hogere-alcoholwijnen, onafhankelijk van de hoeveelheid suiker. (Bekijk de handige infographic van Wine Folly, hieronder.)

 2. Koop Europees

“Een slimme tip om in gedachten te houden is het zoeken naar Europese wijnen uit regio’s als Italië, Frankrijk en Duitsland”, zegt Puckette. Deze landen hebben over het algemeen strengere wetten en regels voor het alcoholgehalte van wijnen dan Amerika, dus Europese wijnen hebben een lager alcohol- en dus calorieëngehalte. Probeer ook wijnen te vermijden die in warmere gebieden zoals Chili of AustraliÔ worden gekweekt, waar het hogere suikergehalte in druiven in wijnen in hogere ABV omzet in hogere ABV,” zij voegt toe.

3. Stok met wit

In het algemeen hebben witte wijnen over het algemeen een lager alcohol- en caloriegehalte dan rode wijnen. “Terwijl lichte witte wijnen ongeveer 140 calorieën of minder per zes-ounce glas hebben, heeft een lichtrood tussen de 135 en 165 calorieën, terwijl een hoger-alcoholrood zoals pinot noir of syrah tot 200 calorieën in een glas kan hebben,” zegt Puckette. De ,,lichte witte verscheidenheden zoals Riesling, pinot grigio, en vinho verde hebben minder calorieà “n dan blanken met hogere ABVs zoals moscato, Chardonnay, sauvignon blanc, en viognier.

4. Vermijd toegevoegde suiker in de Champagne

Licht en bruisend, een glas bubbels lijkt het perfecte feestdrankje. Maar controleer wel of het etiket de aanduiding “brut nature” of “brut zero” bevat, wat betekent dat er nauwelijks extra suiker is toegevoegd. Puckette legt uit: “Hoewel alle mousserende wijnen een bepaalde hoeveelheid suiker hebben, wat nodig is voor het gistingsproces dat de bubbels creëert, stel ik voor om vast te houden aan de brutale natuurvariëteiten van de Champagne, Cava (de Spaanse versie van champagne), en mousserende wijn uit de VS, en deze regio’s hebben strengere regels over toegevoegde suiker dan Italië, waar prosecco wordt geproduceerd. Eén glas Champagne van 5 ounce van brutale aard heeft ongeveer 120 calorieën, vergeleken met ongeveer 175 voor een zoete Champagne (ook wel “doux” genoemd).

Opgeslagen? Hier zijn Puckette’s top drie picks voor heerlijke, verfrissende, caloriearmere wijnen voor de warmere maanden:

1. Duitse Kabinett of Spatlese Reisling: Dankzij de strenge alcohol- en suikervoorschriften in Duitsland hebben deze wijnen slechts 7,5 gram suiker per fles en zijn ze zeer alcoholarm (ongeveer 9 procent ABV). Een koud glas Reisling is zoet en verfrissend, een perfecte zomerse drank.

2. Franse roos uit de Provence of de Languedoc: Deze droge, fruitige rozen hebben ook een zeer laag alcoholgehalte, ongeveer 11 procent ABV. Als u van een rijkere wijn houdt, zijn rosé’s een mooi alternatief voor rode wijn in de warmere maanden.

 3. Italiaanse Lambrusco: Deze lichte, licht mousserende rode wijn is een goede optie voor de zomer als je een fan bent van rode wijn. Vergeet niet dat rood altijd een slimme keuze is, ook al is het meestal iets hoger in calorieën, omdat het een grote bron van heilzame antioxidanten en polyfenolen is.