Slimme manieren om vloeibare amino’s te gebruiken (en waarom je zou moeten)

WTH Zijn Vloeibare Aminozuren?

In een notendop, vloeibare amino’s is een ~fancy~ versie van sojasaus die in principe naar de hemel smaakt. Het heeft een zeer rijke umamismaak, zegt Sharon Palmer, RDN, The Plant-Powered Dietitian en auteur van Plant-Powered for Life. Umami is het vijfde aroma (u kent reeds bitter, zout, zoet, en zuur) dat een vlezige, hartige smaak vertegenwoordigt. Naast het creëren van een explosie van “mmm” voor je smaakpapillen, is umami ook gekoppeld aan een aantal gezondheidsvoordelen: Mensen die meer umami gevulde voedingsmiddelen eten hebben een gezondere eetlust, een gezonder lichaamsgewicht en een gezondere algemene gezondheid, zo blijkt uit een recente studie in het tijdschrift Flavour. (P.S. Hier zijn een heleboel andere umami-rijk voedsel om op te drinken.)

Vloeibare aminozuren bevatten ook plantaardige eiwitten en een verscheidenheid aan aminozuren, die de bouwstenen zijn van eiwitten, zegt Palmer. Het is vooral belangrijk voor mensen die een plantaardig dieet eten om vloeibare aminozuren te overwegen, omdat het moeilijker is om de negen essentiële aminozuren te vinden (die je lichaam zelf niet kan aanmaken) zonder dierlijke producten te eten. Het is echter niet nodig om ze allemaal in één voedsel te krijgen. Maar als je een bosje kunt krijgen terwijl je een epische smaak aan je eten toevoegt, waarom zou je dat dan niet doen? Eén populair merk, Bragg Liquid Aminos, bevat 16 soorten essentiële en niet-essentiële aminozuren – dat zijn bijna alle 20 aminozuren die in de eiwitten van je lichaam voorkomen.

Het is vermeldenswaard dat de totale hoeveelheid eiwit vrij laag is (één theelepel heeft ongeveer .5 gram eiwit), dus je kunt het niet echt als een eiwitbron tellen. En natuurlijk moet je ook aan natrium denken. Slechts 1 theelepel bevat 320 mg natrium, wat nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid is in vergelijking met de 335 mg voor tamari (een ander alternatief voor sojasaus), zegt Palmer.

Dus waarom kiezen voor vloeibare aminozuren? In tegenstelling tot sojasaus bevat vloeibare aminozuren geen tarwe en is het geen gefermenteerde aminozuren – als je glutenintolerant bent of uit de buurt van alcohol moet blijven, is dit een goede vervanging. Plus, het maakt bijna alles geweldig van smaak. Hier hebben we slimme manieren om vloeibare aminozuren in uw dagelijkse gezonde voeding te verwerken.

Een verkleed salade maken

Ook al ben je niet in de cultus van de koolliefhebbers, de umami-explosie die deze knoflookcitmesalade is, zal je zeker tot een bekeerling maken. Waarom is het zo goed? U kunt de schuld geven aan de vloeibare aminozuren, voedingsgist en appelciderazijn. (Ja, die ingrediënten maken dit in principe een droom voor de liefhebber van gezond voedsel.)

Maak een ultratisfying Hummus

Als gewone hummus je verveelt – of als je het gewoon meer smaak wilt geven – probeer dan vloeibare aminozuren toe te voegen wanneer je het zelf maakt. Dit DIY Hummus recept gebruikt vloeibare aminozuren om de smaak te verhogen, maar heeft geen toegevoegde oliën (in tegenstelling tot de winkel gekochte versies), wat betekent dat het ook frisser en gezonder is. (P.S. Dit is niet de enige manier om je eigen hummus te maken. Hier zijn nog 13 hummusrecepten.)

Maak Rauwe groenten eetbaar en Crave-Worthy

Door deze knoflook citroenbroccoli bites een dag of twee in de koelkast te laten marineren, worden ze verzadigd met smaak en onweerstaanbaar om te eten. Met zoveel smaak uit de olijfolie en aminozuren, zullen deze hapjes zorgen voor je chipshonger zonder je dieet te saboteren.

Maak een ding genaamd Cocosbaconut spek

Ja, kokosnoot spek is echt iets. We weten dat je denkt: “Hoe kun je twee van de beste gerechten ooit combineren?”. Het antwoord: Ongezoete kokosvlokken, vloeibare rook en aminozuren. (P.S. Dit is een recept dat zelfs veganisten na kunnen krijgen. Een ander idee voor veganistisch veganistisch spek: Tempeh.)

Maak een eenvoudige sauté van een eenvoudige sauté

Maak een eenvoudige sauté van een eenvoudige sauté Deze eenvoudige Kale Sauté krijgt een enorme boost van vloeibare aminozuren, knoflook en rode wijnazijn. Het is nog nooit zo heerlijk geweest om je dagelijkse dosis groen te krijgen. (En je moet echt je kalkoen eten – kijk maar eens naar alle gezondheidsvoordelen die het heeft.)

Maak een natriumarme soep

Soep is de perfecte warme en gezellige traktatie wanneer de tijdelijke krachten beginnen te zakken. Wat niet zo geweldig is: Het natrium dat er vaak bij komt. Dus sla deze Rauwe Kokosnoot Bok Choy Kruidensoep met vloeibare aminozuren op. Je krijgt veel smaak, maar niet te veel zout, en er is geen voorgebakken, hoog-natrium bouillon nodig.

Maak een Sojasaus-vrije roerbak zonder roerwerk

Roerbakken is een van die snelle en gezonde maaltijden die je door de week kunt maken met vrijwel alles wat er in je koelkast ligt. Maar het vermijden van sojasaus kan die kenmerkende roerbaksmaak ernstig opofferen. De oplossing ligt in vloeibare aminozuren; voeg ze toe in plaats van sojasaus en je bent klaar om te gaan.